Decyzje-IT.pl

Wrogoprzyjaciel

Jacek Gałkowski
Jacek Gałkowski

Zapewne dla części z Państwa tytuł może brzmieć kontrowersyjnie. Jedni mogą uznać go za niepoprawną polszczyznę, inni za sprzeczność – no bo jak można być jednocześnie wrogiem i przyjacielem? W tym przypadku użyłem tego terminu dla określenia Technologii Informatycznych. Tak, to o nich mowa.

Dlaczego technologie informatyczne można określić takim terminem? Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta. Przykładów przedsiębiorstw, w których technologia informatyczna przyczyniła się do zniszczenia lub znaczącego ograniczenia zakresu, potencjału i sprawności biznesu jest wiele. Na szczęście, tym którym pomogła stworzyć biznes i rozwinąć go, często do rozmiarów liderów w swoich branżach, jest zdecydowanie więcej.


Dobrym przykładem przedsiębiorstwa, którego model i zastosowane technologie informatyczne zaczęły znacząco ograniczać i spowalniać biznes, a następnie – po zmianie strategii i technologii informatycznych – odbudować i rozwinąć je ze zdwojoną siłą, jest firma NIKE. Na pewno nikomu nie trzeba przedstawiać firmy, ani tego czym się zajmuje. No właśnie…, faktycznie nie trzeba? Gdyby zapytać Państwa z czego znana jest firma NIKE, ciekawe jakie byłyby odpowiedzi. Zapewne w większej części, że to producent i sprzedawca odzieży sportowej, ale – szczególnie wśród osób aktywnych sportowo, których na świecie są miliony i z każdym rokiem przybywa więcej, że to właściciel największego na świecie klubu biegaczy.

Czy wiecie Państwo, że naprawdę znaczący wzrost biznesu, po latach spadków i utraty rynku, firma NIKE zanotowała po zmianie modelu biznesowego i stosowanych technologii informatycznych? Udział NIKE w rynku wzrósł z 47% do 56%!

Zrozumienie stylu życia i potrzeb klientów pozwoliło firmie na zweryfikowanie dotychczasowego modelu i strategii biznesowej. Firma NIKE dokonała przejścia z jednego z wielu producentów odzieży
sportowej oferujących swoje produkty na stronie internetowej i poprzez aplikacje do zakupów, do właściciela klubu dla biegaczy, dostarczającego aplikację mobilną Nike+ Run Club. Obecnie dzięki niej, członkowie klubu mogą m.in. rejestrować biegi i rekordy osobiste; dobierać parametry, które chcą monitorować podczas biegu; korzystać z indywidualnych porad treningowych; organizować
aktywności ze znajomymi i porównywać wyniki rywalizacji z biegaczami z całego świata; kontaktować się ze społecznością milionów biegaczy mobilizujących do wysiłku; korzystać z playlist w serwisie Spotify, itp. Przynależność do klubu to z jednej strony wspaniała zabawa oraz poczucie bycia członkiem wspólnoty ludzi o podobnych zainteresowaniach i stylu życia, a z drugiej, „przy okazji” – możliwość zakupu markowej odzieży i obuwia sportowego. Odwrócono filozofię, od „kupię obuwie do biegania i będę biegał” na „biegam, przynależę do klubu, więc kupię obuwie do biegania”.

Wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, dostosowanie adekwatnej strategii biznesowej oraz zastosowanie adekwatnych technologii informatycznych to siła sukcesu firmy NIKE i jeden z
najbardziej spektakularnych sukcesów rynkowych ostatnich lat.

To nie jedyny przykład. Są też inne. Wśród firm powstałych i rozwijających się na fali cyfrowej transformacji można wymienić:

Netflix – światowy lider, właściciel internetowej wypożyczalni filmów i seriali, oferujący dostęp do swoich zasobów za stałą opłatą, poprzez media strumieniowe.

Uber – twórca aplikacji mobilnej, która służy do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami korzystającymi z aplikacji.

Airbnb – portal internetowy służący publikowaniu ofert i rezerwowaniu unikalnych miejsc pobytu na całym świecie, z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.

To tylko wybrane przykłady doskonałego połączenia zrozumienia oczekiwań klientów, dostosowania modelu i strategii działania biznesu oraz technologii informatycznych, łącznie zwanych Cyfrową Transformacją (ang. digital transformation).

Na pewno przytoczone przykłady to dla wielu przedsiębiorstw, zarówno już istniejących, jak i nowych, nieosiągalny poziom i skala biznesu. Za ich sukcesami stoją bowiem ogromne pieniądze, potencjał, know-how oraz wiele innych czynników, bez których ich osiągnięcie nie byłoby możliwe.

Czy to oznacza, że cyfrowa transformacja jest tak niedostępna i powinniśmy o niej zapomnieć? Wprost przeciwnie! Każde przedsiębiorstwo, dla którego sprostanie oczekiwaniom klientów jest podstawą funkcjonowania, a pojęcie innowacji nie jest obce, powinno jak najszybciej przystąpić do wdrażania cyfrowej transformacji.

Nie ma bowiem znaczenia, czy mówimy o nowym biznesie, czy istniejącym; dużym, czy małym. Każde przedsięwzięcie biznesowe realizuje jakieś cele, funkcjonuje zgodnie z jakimś pomysłem i wizją. Nic nie stoi w miejscu, bo nie pozwala na to rynek. Każdy biznes wcześniej, czy później musi się zmienić, dostosować, zaadoptować. Inaczej zginie. Ważne, by taki moment i możliwości technologii informatycznej dobrze wykorzystać.
Co to znaczy dobrze wykorzystać? Odpowiedź na to pytanie nie jest trudna. Trzeba posłuchać klientów, zmienić i dostosować biznes do ich oczekiwań oraz zaprzyjaźnić się z technologią informatyczną, bez której to wszystko nie będzie możliwe. Innymi słowy wykonać cztery kroki, tj.:

Opracować strategię, inaczej model biznesowy, łączący identyfikację potrzeb klientów i wizję zastosowania technologii informatycznych umożliwiających jej realizację. Zaprojektować zmiany funkcjonowania organizacji na poziomie struktury, procesów biznesowych i stanowisk pracy oraz zdefiniować komponenty technologii informatycznych*. Przeprowadzić wdrożenie zmian organizacyjnych oraz technologii informatycznej, która połączy komponenty w jedną, cyfrową platformę zarządzania przedsiębiorstwem i otoczeniem**. Utrzymywać, rozwija oraz wdraża zmiany i nowe funkcje platformy cyfrowej, by cały czas dba o personalizację i sprawić, by klienci oraz pracownicy czuli, że są wyjątkowi.

Chcąc dokonać skutecznych zmian w modelu funkcjonowania biznesu trzeba zdać sobie jasno sprawę, że nie da się tego zrobić bez wsparcia technologii informatycznych. Dlatego trzeba i warto się z nimi zaprzyjaźnić, a przynajmniej przestać traktować jak wroga i zło konieczne.

*  Pamiętaj, że nie mówimy o jakimś konkretnym systemie, klasie systemów, aplikacji informatycznej, czy technologii. Nie zamykaj się na innowacje i zmiany. Bariery i ograniczenia technologii informatycznych, które dotychczas krępowały Twój biznes, zniknęły. Zadbaj o prawidłowy dobór dostawców technologii informatycznych, bo to głównie od nich finalnie będzie zależeć powodzenie całego przedsięwzięcia
** Jeśli posiadasz i wykorzystujesz komponenty technologii informatycznych, z których nie chcesz zrezygnować, przenieś je do chmury (uelastycznij technologię i zoptymalizuj koszty), połącz z platformami sprzedaży elektronicznej, rozwiązaniami mobilnymi oraz innymi aplikacjami (np. rozwiązaniami typu Internet Rzeczy) oraz zacznij analizować dane za pomocą systemów Business Intelligence.

Jacek Gałkowski
Jacek Gałkowski Prezes Zarządu ALDEA IT Consulting

Zobacz również

Miniatury wdrożeniowe

Mamy prawnika

Potrzebuję usprawnień

Hiperpersonalizacja

Potrzebuję usprawnień

Quiz: czy jesteś kandydatem do wdrożenia systemu ERP?

Potrzebuję usprawnień

Koniec ERP jakiego znamy?

Wybierz etap projektu

Potrzebuję usprawnień

Wybierz etap „Potrzebuję usprawnień”, jeśli jeszcze nie wiesz, czy i co zrobić z systemami informatycznymi w swojej organizacji. Jeśli wahasz się i nie masz pewności, w którym kierunku rozwijać systemy informatyczne dla biznesu, to koniecznie zapoznaj się z treściami opublikowanych materiałów.

Wybieram rozwiązanie

Wybierz ten etap, jeśli już wiesz, że trzeba zmienić lub usprawnić dotychczasowe systemy informatyczne. Jeśli zamierzasz lub jesteś w trakcie wyboru rozwiązania informatycznego i chcesz ograniczyć ryzyko błędnych decyzji, to zapoznaj się z treściami opublikowanych materiałów.

Wdrażam i rozwijam systemy

Wybierz ten etap, jeśli już zmieniasz lub wdrażasz oprogramowanie dla biznesu w swojej organizacji. Jeśli zastanawiasz się co jeszcze można usprawnić i poprawić, to zapoznaj się z treściami materiałów przygotowanych przez wieloletnich praktyków w tej dziedzinie.