Zapewne dla części z Państwa tytuł może brzmieć kontrowersyjnie. Jedni mogą uznać go za niepoprawną polszczyznę, inni za sprzeczność – no bo jak można być jednocześnie wrogiem i przyjacielem? W tym przypadku użyłem tego terminu dla określenia Technologii Informatycznych. Tak, to o nich mowa.
Dlaczego technologie informatyczne można określić takim terminem? Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta. Przykładów przedsiębiorstw, w których technologia informatyczna przyczyniła się do zniszczenia lub znaczącego ograniczenia zakresu, potencjału i sprawności biznesu jest wiele. Na szczęście, tym którym pomogła stworzyć biznes i rozwinąć go, często do rozmiarów liderów w swoich branżach, jest zdecydowanie więcej.
Dobrym przykładem przedsiębiorstwa, którego model i zastosowane technologie informatyczne zaczęły znacząco ograniczać i spowalniać biznes, a następnie – po zmianie strategii i technologii informatycznych – odbudować i rozwinąć je ze zdwojoną siłą, jest firma NIKE. Na pewno nikomu nie trzeba przedstawiać firmy, ani tego czym się zajmuje. No właśnie…, faktycznie nie trzeba? Gdyby zapytać Państwa z czego znana jest firma NIKE, ciekawe jakie byłyby odpowiedzi. Zapewne w większej części, że to producent i sprzedawca odzieży sportowej, ale – szczególnie wśród osób aktywnych sportowo, których na świecie są miliony i z każdym rokiem przybywa więcej, że to właściciel największego na świecie klubu biegaczy.
Czy wiecie Państwo, że naprawdę znaczący wzrost biznesu, po latach spadków i utraty rynku, firma NIKE zanotowała po zmianie modelu biznesowego i stosowanych technologii informatycznych? Udział NIKE w rynku wzrósł z 47% do 56%!
Zrozumienie stylu życia i potrzeb klientów pozwoliło firmie na zweryfikowanie dotychczasowego modelu i strategii biznesowej. Firma NIKE dokonała przejścia z jednego z wielu producentów odzieży
sportowej oferujących swoje produkty na stronie internetowej i poprzez aplikacje do zakupów, do właściciela klubu dla biegaczy, dostarczającego aplikację mobilną Nike+ Run Club. Obecnie dzięki niej, członkowie klubu mogą m.in. rejestrować biegi i rekordy osobiste; dobierać parametry, które chcą monitorować podczas biegu; korzystać z indywidualnych porad treningowych; organizować
aktywności ze znajomymi i porównywać wyniki rywalizacji z biegaczami z całego świata; kontaktować się ze społecznością milionów biegaczy mobilizujących do wysiłku; korzystać z playlist w serwisie Spotify, itp. Przynależność do klubu to z jednej strony wspaniała zabawa oraz poczucie bycia członkiem wspólnoty ludzi o podobnych zainteresowaniach i stylu życia, a z drugiej, „przy okazji” – możliwość zakupu markowej odzieży i obuwia sportowego. Odwrócono filozofię, od „kupię obuwie do biegania i będę biegał” na „biegam, przynależę do klubu, więc kupię obuwie do biegania”.
Wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, dostosowanie adekwatnej strategii biznesowej oraz zastosowanie adekwatnych technologii informatycznych to siła sukcesu firmy NIKE i jeden z
najbardziej spektakularnych sukcesów rynkowych ostatnich lat.
To nie jedyny przykład. Są też inne. Wśród firm powstałych i rozwijających się na fali cyfrowej transformacji można wymienić:
Netflix – światowy lider, właściciel internetowej wypożyczalni filmów i seriali, oferujący dostęp do swoich zasobów za stałą opłatą, poprzez media strumieniowe.
Uber – twórca aplikacji mobilnej, która służy do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami korzystającymi z aplikacji.
Airbnb – portal internetowy służący publikowaniu ofert i rezerwowaniu unikalnych miejsc pobytu na całym świecie, z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.
To tylko wybrane przykłady doskonałego połączenia zrozumienia oczekiwań klientów, dostosowania modelu i strategii działania biznesu oraz technologii informatycznych, łącznie zwanych Cyfrową Transformacją (ang. digital transformation).
Na pewno przytoczone przykłady to dla wielu przedsiębiorstw, zarówno już istniejących, jak i nowych, nieosiągalny poziom i skala biznesu. Za ich sukcesami stoją bowiem ogromne pieniądze, potencjał, know-how oraz wiele innych czynników, bez których ich osiągnięcie nie byłoby możliwe.
Czy to oznacza, że cyfrowa transformacja jest tak niedostępna i powinniśmy o niej zapomnieć? Wprost przeciwnie! Każde przedsiębiorstwo, dla którego sprostanie oczekiwaniom klientów jest podstawą funkcjonowania, a pojęcie innowacji nie jest obce, powinno jak najszybciej przystąpić do wdrażania cyfrowej transformacji.
Nie ma bowiem znaczenia, czy mówimy o nowym biznesie, czy istniejącym; dużym, czy małym. Każde przedsięwzięcie biznesowe realizuje jakieś cele, funkcjonuje zgodnie z jakimś pomysłem i wizją. Nic nie stoi w miejscu, bo nie pozwala na to rynek. Każdy biznes wcześniej, czy później musi się zmienić, dostosować, zaadoptować. Inaczej zginie. Ważne, by taki moment i możliwości technologii informatycznej dobrze wykorzystać.
Co to znaczy dobrze wykorzystać? Odpowiedź na to pytanie nie jest trudna. Trzeba posłuchać klientów, zmienić i dostosować biznes do ich oczekiwań oraz zaprzyjaźnić się z technologią informatyczną, bez której to wszystko nie będzie możliwe. Innymi słowy wykonać cztery kroki, tj.:
Opracować strategię, inaczej model biznesowy, łączący identyfikację potrzeb klientów i wizję zastosowania technologii informatycznych umożliwiających jej realizację. Zaprojektować zmiany funkcjonowania organizacji na poziomie struktury, procesów biznesowych i stanowisk pracy oraz zdefiniować komponenty technologii informatycznych*. Przeprowadzić wdrożenie zmian organizacyjnych oraz technologii informatycznej, która połączy komponenty w jedną, cyfrową platformę zarządzania przedsiębiorstwem i otoczeniem**. Utrzymywać, rozwija oraz wdraża zmiany i nowe funkcje platformy cyfrowej, by cały czas dba o personalizację i sprawić, by klienci oraz pracownicy czuli, że są wyjątkowi.
Chcąc dokonać skutecznych zmian w modelu funkcjonowania biznesu trzeba zdać sobie jasno sprawę, że nie da się tego zrobić bez wsparcia technologii informatycznych. Dlatego trzeba i warto się z nimi zaprzyjaźnić, a przynajmniej przestać traktować jak wroga i zło konieczne.
* Pamiętaj, że nie mówimy o jakimś konkretnym systemie, klasie systemów, aplikacji informatycznej, czy technologii. Nie zamykaj się na innowacje i zmiany. Bariery i ograniczenia technologii informatycznych, które dotychczas krępowały Twój biznes, zniknęły. Zadbaj o prawidłowy dobór dostawców technologii informatycznych, bo to głównie od nich finalnie będzie zależeć powodzenie całego przedsięwzięcia
** Jeśli posiadasz i wykorzystujesz komponenty technologii informatycznych, z których nie chcesz zrezygnować, przenieś je do chmury (uelastycznij technologię i zoptymalizuj koszty), połącz z platformami sprzedaży elektronicznej, rozwiązaniami mobilnymi oraz innymi aplikacjami (np. rozwiązaniami typu Internet Rzeczy) oraz zacznij analizować dane za pomocą systemów Business Intelligence.