Decyzje-IT.pl

Jedna jaskółka wiosny nie czyni

Jacek Gałkowski
Jacek Gałkowski

Tym razem będzie mowa nie o jednej konkretnej historii wdrożeniowej, ale o wielu, mających miejsce w wielu organizacjach, posiadających wspólny mianownik. Jaki? Ogólnie mówiąc, niezrozumienie intencji nabywcy z intencją dostawcy systemu ERP. A konkretniej, rozbieżność pomiędzy procesowym wdrażaniem systemu ERP, a modułowym podejściem stosowanym przez dostawców systemu ERP.

Brzmi znajomo? Nie dziwię się. To problem, który pojawił się w zdecydowanej większości procesów wyboru i wdrożenia systemu ERP, a przynajmniej w tych, gdzie prowadziliśmy projekty doradcze. Jeśli nie jesteś naszym Klientem, to nie wiem, czy przekłada się to na Twoje doświadczenia. Pozostawiam to Twojej ocenie.

W czym rzecz. Otóż organizacje, które podjęły decyzję o nabyciu nowego lub aktualizacji istniejącego systemu ERP, wśród głównych oczekiwań wskazały na potrzebę usprawnienia realizacji procesów biznesowych i przepływu danych pomiędzy różnymi obszarami funkcjonalnymi, by podnieść jakość informacji zarządczej. W tym celu rozpoczęły przedsięwzięcie (i bardzo słusznie!) od identyfikacji i optymalizacji procesów biznesowych. W „duchu procesów” przygotowały zapytanie ofertowe (SIWZ) do dostawców ERP, często ze wskazaniem wskaźników efektowności procesów (miar usprawnień procesów biznesowych, które zamierzają osiągnąć poprzez wdrożenie ERP) oraz załączonymi mapami procesów biznesowych.

W efekcie otrzymały od dostawców ERP następujące produkty:

Pamiętaj, by dołączyć do kryteriów wyboru systemu ERP, a następnie zweryfikować najrzetelniej jak to możliwe, rzeczywiste doświadczenia dostawcy z wdrożeń ERP opartych o realizację procesów biznesowych.

PS. Zakładam, że część z Was może powątpiewać, czy to w ogóle możliwe. Niestety nadal z tym niewesoło i nie widać znaczących zmian w podejściu dostawców, pomijając oczywiście ich marketing. Muszę jednak przyznać, że pojawiają pozytywne przykłady, choć „jedna jaskółka wiosny nie czyni”.

Jacek Gałkowski
Jacek Gałkowski Prezes Zarządu ALDEA IT Consulting

Zobacz również

Miniatury wdrożeniowe

Klienci lubią być oszukiwani, czyli jak kupić latający dywan

Miniatury wdrożeniowe

Negocjacje pozycyjne – taktyka „no i ch***”

Wdrażam i rozwijam systemy

Mityczna analiza przedwdrożeniowa #2. Ograniczanie budżetu i czasu na analizę

Miniatury wdrożeniowe

Doświadczenie to zmora

Wybierz etap projektu

Potrzebuję usprawnień

Wybierz etap „Potrzebuję usprawnień”, jeśli jeszcze nie wiesz, czy i co zrobić z systemami informatycznymi w swojej organizacji. Jeśli wahasz się i nie masz pewności, w którym kierunku rozwijać systemy informatyczne dla biznesu, to koniecznie zapoznaj się z treściami opublikowanych materiałów.

Wybieram rozwiązanie

Wybierz ten etap, jeśli już wiesz, że trzeba zmienić lub usprawnić dotychczasowe systemy informatyczne. Jeśli zamierzasz lub jesteś w trakcie wyboru rozwiązania informatycznego i chcesz ograniczyć ryzyko błędnych decyzji, to zapoznaj się z treściami opublikowanych materiałów.

Wdrażam i rozwijam systemy

Wybierz ten etap, jeśli już zmieniasz lub wdrażasz oprogramowanie dla biznesu w swojej organizacji. Jeśli zastanawiasz się co jeszcze można usprawnić i poprawić, to zapoznaj się z treściami materiałów przygotowanych przez wieloletnich praktyków w tej dziedzinie.