Decyzje-IT.pl

Doświadczenie to zmora

Jacek Gałkowski
Jacek Gałkowski

Piszę na gorąco, bo jestem sfrustrowany i rozczarowany. Jesteśmy właśnie po decyzji przedsiębiorstwa produkcyjnego, będącego częścią grupy kapitałowej z siedzibą w Niemczech, o wyborze firmy doradczej.

Oddział w Polsce to dwa zakłady produkcyjne, prawie 1000 zatrudnionych, a produkowane wyroby ceramiczne są sprzedawane wyłącznie w krajach Europy Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych. Przedsiębiorstwo korzysta z systemu ERP, ale ze względu na dynamiczny rozwój, dług technologiczny oraz potrzebę korzystania z systemu w wielu krajach, zamierza wymienić go na inny. Stąd potrzeba doradztwa IT.

Byliśmy na spotkaniu z Członkami Zarządu

Rozmowa przebiegała normalnie do czasu, gdy jeden z Panów zaczął nas wypytywać o „doświadczenie w branży” i „doświadczenie z konkretnym systemem ERP”. Pan chciał koniecznie wiedzieć, czy i jakie mamy doświadczenie w przedsiębiorstwach o podobnym do ich profilu działalności, tzn. w produkcji wyrobów ceramicznych (bo to „takie specyficzne”) oraz z tym konkretnym systemem ERP. Z tego, co zrozumieliśmy, że powinniśmy znać funkcje tego systemu, aby skutecznie doradzić jego wybór.

Zarząd rozważał samodzielne działania prowadzone przez komórkę IT.  Nasza rozmowa, zamiast wyjaśnienia zagrożeń wynikających z takiego rozwiązania i przedstawienia korzyści płynących ze wsparcia konsultantów biznesowych w cyfrowej transformacji, zeszła na tory dyskusji o posiadaniu doświadczenia, jako warunku koniecznego naszej współpracy.

Doświadczenie w branży i z konkretnym systemem ERP nie ma znaczenia w procesach cyfrowej transformacji

Nasze argumenty były następujące:

  1. w żadnym z naszych dotychczasowych projektów (ponad 100) nie potwierdziła się konieczność „doświadczenia branżowego”. Mając 5 klientów z branży metalowych wyrobów gotowych nie zrobiliśmy czegoś lepiej, niż nie mając klienta z zajmującego się administracją publiczną,
  2. procesy i problemy przedsiębiorstw nie różnią się tak bardzo od siebie. Ważne by konsultant znał procesy w segmentach rynkowych, np. produkcji, usługach profesjonalnych, dystrybucji,
  3. doświadczenie wtłacza w określone ramy i zachowania, a tego nie chce od nas żaden Klient, zatem „doświadczenie w branży produkcja wyrobów ceramicznych” byłoby wyłącznie przeszkodą i próbą odtworzenia istniejących rozwiązań (a gdzie konkurencja rynkowa?),
  4. co z tego, że mamy doświadczenie z tym konkretnym systemem ERP, skoro miało to miejsce rok, dwa, pięć temu – zatem z powodu pędzącego rozwoju technologicznego nie jest to już ten sam system ERP,
  5. jeśli jesteście Państwo „tak specyficzni”, to nie ma na tym świecie konsultantów, którzy mieliby doświadczenie w całościowym spojrzeniu i ocenie waszych procesów biznesowych,
  6. nie zaoszczędzicie czasu i pieniędzy, przez wybór konsultantów z „doświadczeniem branżowym”, ponieważ niezależnie od doświadczenia, procesy muszą być i tak opisane indywidualnie dla waszego przedsiębiorstwa,
  7. „doświadczenie i znajomość przedsiębiorstwa” przez waszą komórkę IT nie jest ich przewagą, a naszą wadą, a jedynie krytycznym ograniczeniem, ze względu na charakter i cel projektu.

Nie odbieram prawa do drążenia tematów i zadawania pytań. Upraszam jednak Członków Zarządów o racjonalizm. Nie wymagajcie od doradców IT doświadczenia pod kątem swojego przedsiębiorstwa i upatrzonego (wymarzonego) systemu. Szansa, że na takich natraficie jest żadna. Nawet jeśli, to wartość dodana będzie znikoma. Jeśli tego nie zrozumiecie, to na koniec zostaniecie jedynie z wiarą i nadzieją, że komórka IT zmieni jakość waszego przedsiębiorstwa.

PS. Złożyliśmy ofertę

Ponoć merytorycznie była najlepsza. Co z tego, że po długich i wyczerpujących dyskusjach przekonaliśmy Panów Prezesów, że konsultanci IT nie muszą mieć „doświadczenia branżowego” i „doświadczenia z tym systemem ERP”, by skutecznie zrealizować projekt. Na koniec i tak przegraliśmy (ceną). Wyborem systemu ERP zajmie się komórka IT. Kurtyna.

Jacek Gałkowski
Jacek Gałkowski Prezes Zarządu ALDEA IT Consulting

Zobacz również

Miniatury wdrożeniowe

Klienci lubią być oszukiwani, czyli jak kupić latający dywan

Miniatury wdrożeniowe

Negocjacje pozycyjne – taktyka „no i ch***”

Miniatury wdrożeniowe

Rower komunijny

Miniatury wdrożeniowe

Apel do Zarządu

Wybierz etap projektu

Potrzebuję usprawnień

Wybierz etap „Potrzebuję usprawnień”, jeśli jeszcze nie wiesz, czy i co zrobić z systemami informatycznymi w swojej organizacji. Jeśli wahasz się i nie masz pewności, w którym kierunku rozwijać systemy informatyczne dla biznesu, to koniecznie zapoznaj się z treściami opublikowanych materiałów.

Wybieram rozwiązanie

Wybierz ten etap, jeśli już wiesz, że trzeba zmienić lub usprawnić dotychczasowe systemy informatyczne. Jeśli zamierzasz lub jesteś w trakcie wyboru rozwiązania informatycznego i chcesz ograniczyć ryzyko błędnych decyzji, to zapoznaj się z treściami opublikowanych materiałów.

Wdrażam i rozwijam systemy

Wybierz ten etap, jeśli już zmieniasz lub wdrażasz oprogramowanie dla biznesu w swojej organizacji. Jeśli zastanawiasz się co jeszcze można usprawnić i poprawić, to zapoznaj się z treściami materiałów przygotowanych przez wieloletnich praktyków w tej dziedzinie.