W drugiej części artykułu, kontynuujemy analizę przypadku pod kątem oceny potrzeby zastosowania systemu Business Intelligence. Czy dla przedsiębiorstwa produkcyjnego, opisanego w poprzedniej części artykułu, jest uzasadnione biznesowo nabycie i wdrożenie systemu BI?
Ocena sposobu gromadzenia danych
- Czy dane są gromadzone zarówno ręcznie, jak i automatycznie? [Odpowiedź: TAK].
- Czy dane są gromadzone głównie automatycznie, w wyniku procesów ETL? [Odpowiedź: NIE].
- Czy dane są (będą) gromadzone z różnych źródeł, np. media społecznościowe, inteligentne budynki? [Odpowiedź: NIE].
- Czy dane są (będą) gromadzone w różnych formatach, tj. ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane? [Odpowiedź: NIE].
Ocena poziomu jakości danych
- Czy funkcjonuje (będzie) strategia utrzymywania jakości i „czyszczenia” danych? [Odpowiedź: NIE].
- Czy funkcjonuje (będzie) strategia jakości danych w zakresie i weryfikacji danych podstawowych [Odpowiedź: NIE].
- Czy funkcjonują (będą) procesy czyszczenia i utrzymywania jakości danych? [Odpowiedź: NIE].
- Czy funkcjonuje (będzie) strategia korporacyjna utrzymywania jakości i czyszczenia danych? [Odpowiedź: NIE].
Ocena poziomu raportowania i analiz
- Wysoki poziom wykorzystania arkuszy kalkulacyjnych (np. MS Excel) do raportowania i analiz danych [Odpowiedź: TAK].
- Wysoki poziom wykorzystania innych aplikacji do raportowania oraz analiz danych [Odpowiedź: NIE].
- Incydentalne wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych do raportowania i analiz danych [Odpowiedź: NIE].
- Niski poziom wykorzystania narzędzi do raportowania i analiz danych [Odpowiedź: TAK].
- Wysoki poziom wykorzystania narzędzi do raportowania, wyszukiwania i analiz danych [Odpowiedź: NIE].
- Niski poziom wykorzystania mechanizmów OLAP i narzędzi interaktywnych do raportowania i analizy danych [Odpowiedź: TAK].
- Wysoki poziom wykorzystania mechanizmów OLAP i narzędzi interaktywnych do raportowania oraz analizy danych [Odpowiedź: NIE].
- Niski poziom wykorzystania dashboard i kokpitów menedżerskich oraz wskaźników efektywności KPI [Odpowiedź: TAK].
- Wysoki poziom wykorzystania dashboard i kokpitów menedżerskich oraz wskaźników efektywności KPI [Odpowiedź: NIE].
Ocena poziomu dostępu i wizualizacji danych
- Czy dane do analiz są (mają być) udostępnianie ze znacznym opóźnieniem, np. wiele dni, wiele godzin? [Odpowiedź: TAK].
- Czy dane do analiz są (mają być) udostępnianie z małym opóźnieniem, np. kilka minut? [Odpowiedź: NIE].
- Czy dane do analiz są (mają być) udostępnianie bez opóźnieniem, tj. w czasie rzeczywistym? [Odpowiedź: NIE].
- Użytkownicy posiadają niski poziom (potrzebę) dostępu do interaktywnych narzędzi do raportowania i analizy danych [Odpowiedź: TAK].
- Użytkownicy (menedżerowie i kierownictwo) posiadają wysoki poziom (potrzebę) dostępu do interaktywnych narzędzi do raportowania i analizy danych, w kontekście podejmowania decyzji [Odpowiedź: NIE].
Ocena potrzeby wykorzystania zaawansowanych funkcji BI
- Czy jest potrzeba analiz predykcyjnych? [Odpowiedź: NIE].
- Czy jest potrzeba mechanizmów i narzędzi prognostycznych? [Odpowiedź: NIE].
- Czy jest potrzeba branżowych analiz predykcyjnych? [Odpowiedź: NIE].
- Czy jest potrzeba analiz danych z mediów społecznościowych, tekstowych, nieustrukturyzowanych? [Odpowiedź: NIE].
- Czy jest potrzeba zaawansowanych narzędzi do planowania lub budżetowania? [Odpowiedź: NIE].
- Czy jest potrzeba obsługi strategii zarządzania, np. zrównoważonej karty wyników? [Odpowiedź: NIE].
- Czy jest potrzeba dostępu do danych w czasie rzeczywistym? [Odpowiedź: NIE].
- Czy jest potrzeba oceny zaawansowanych wyników efektywności procesów biznesowych [Odpowiedź: NIE].
- Czy jest potrzeba oceny zaawansowanych wyników efektywności na każdym poziomie struktury organizacyjnej [Odpowiedź: NIE].
Na podstawie odpowiedzi Zarządu przygotowaliśmy następującą rekomendację (w skrócie):
inwestycja w narzędzia business intelligence jest nieuzasadniona. Wszystkie potrzeby raportowe i analityczne mogą zostać zrealizowane przy zastosowaniu mechanizmów raportowych dostępnych w systemach transakcyjnych, wspomaganych przez arkusz kalkulacyjny MS Excel.
Jak widać, nie wszystko co jest modne i „trendy”, jest jednocześnie uzasadnione biznesowo. Przed podjęciem decyzji o wyborze i wdrożeniu systemu business intelligence, należy zadać sobie wiele ważnych pytań i poddać je wnikliwej oraz rozważnej analizie.
Spróbuj również przeprowadzić samodzielnie swego rodzaju „analizę wewnętrzną” nt. uzasadnienia potrzeby posiadania Business Intelligence, korzystając z powyższych pytań, choćby poprzez przypisanie do każdego z nich oceny od 1 – do 10, a następnie zsumowania wyników. Jeśli wynik, jako iloraz sumy uzyskanych punktów do sumy możliwych punktów do uzyskania, osiągnie poziom min. 50% – można jednoznacznie stwierdzić, że Twoje przedsiębiorstwo powinno realnie zainteresować się wdrożeniem rozwiązania BI.